Az otthonmaradás senkinek nem könnyű, de aki gyerekekkel van otthon, pláne, ha több, különböző korosztályúval, annak igazán nehéz a dolga. Míg a nagyobbakkal iskolába kell “járni”, addig a kicsiket is le kell kötni valahogy, és ha mindehhez még home office lehetőség is van a szülők számára, máris kész az agybaj. Számos cikk foglalkozik azzal, hogyan érdemes a napokat beosztani, jó, ha van napirend, iskolai rend órákkal, szünetekkel stb. Itt most azt nézzük meg, mivel lehet lekötni a még nem iskoláskorúakat és hogyan lehet játékidőt adni a nagyobbaknak is a feszített tempó mellett. Ami minden gyerek alapigénye, korosztálytól függetlenül, az a szabad játék, mozgás a friss levegőn és kapcsolódás a szülőkkel. Nézzük meg korosztályonként, mit tehetünk.
Bölcsis korosztály
Aki most kisbabával, totyogóssal ragadt otthon, annak a legnagyobb kihívás valószínüleg az, hogy a gyermek testi és önmaga lelki épségét megőrizze. Ez egyébként karantén nélkül is rázós feladat, de egy lakásban összezárva olimpiai szám. Ami a legfontosabb itt, az a mozgásigény. Egy lefárasztott másfélévessel már van értelme játékba kezdeni, ám amíg nem pörögte ki magát, hiába minden. Ha van kertünk, gyakorlatilag meg vagyunk mentve, labda, bot, kavics, plüssállat, bármi jöhet és el is szállnak a délelőttök. Ha nincs kertünk, használjuk ki, míg nincs szigorított kijárás, de legyünk körültekintőek. legalább 2m távolságot tartsunk mindenkitől és kerüljük a játszótereket. Erdő, rét vagy nagyobb park szóba jön, de legyen nálunk kézfertőtlenítő és hazaérkezés után dobjuk be a ruháinkat a mosógépbe.
A mozgásigény mellett e korosztály másik jellemzője a szöszölés, ezt pedig előnyünkre fordíthatjuk. Adjunk neki egy adag törhetelen edényt, merő- és fakanalat, műanyag kupakokat, fakockát, de leginkább olyan eszközöket, amiket a felnőttek használnak. Egy tál nagyobb méretű golyó vagy régi gomb segítségével akár 5-10 értékes percet is nyerhetünk magunknak. Tudjuk, hogy sokszor fárasztó, és ez a helyzet most extrán kimerítő, de ne feledjük, hogy ennek a korosztálynak alapvetően még 0-24-es figyelem kell, karantén ide vagy oda.
Ovisok
A napi mozgás lehetőleg a szabadban itt is nagyon hangsúlyos, de szerencsére ennek a korosztálynak már egész komoly önálló feladatot lehet adni. Rajzolás, színezés, kisautó-versenypálya készítés vagy egyéb alkotó tevékenység valószínűleg ismerős lesz nekik, hiszen az oviban már megszokták az eféle tevékenységet. A közösségi médiában számos csoport alakult, ahol ötleteket lehet gyűjteni és a Pinterest is régi jó barát, ha DIY ötletekre van szükségünk.
Nem kell azonban animátorokkká változnunk, napi egy alkotó tevékenység épp elég, a nagyobb ovisoknak pedig simán lehet azt mondani, hogy találjanak csöndes tevékenységet egy félórára. A 0-5 éves korosztálynak az is nagy előnye, hogy jobb esetben még alszanak délután, de ha ez reménytelennek tűnik is, a napi csendespihenőt mindeképp érdemes bevezetni az egész család mentális egyensúlya érdekében.
Kisiskolás
Talán az egyik legnagyobb kihívást jelentő korosztály jelen pillanatban. Még tanulnak tanulni, nem lehet őket magukra hagyni és muszáj, hogy aszűlők is értésk az anyagot, tanulnivalót. A legfontosabb, hogy struktúrát adjunk nekik, kereteket, mind a tanulás, mind a teljes napi- és heti rend terén. Ez egyúttal az eszköz is a kezünkben: ha nem hagyjuk őket szétesni, ha élhető kereteket tudunk kialakítani, az nemcsak őket, de minket is meg tud tartani. A tanulást követő időkben társasozzunk, meséljünk nekik, vonjuk be őket a háztartásba, ha nyitottak rá, nézzünk családi fotókat vagy csak hagyjuk őket, hogy játsszanak magukban.
Ez a korosztály valószínűleg már sokkal többet felfog abból, ami most körülöttünk történik, könnyen lehet, hogy szoronganak, megborulnak ettől az új helyzettől. Beszélgessünk velük az ő szintjükön, teremtsünk teret, időt arra is, hogy feltehessék a kérdéseiket és fokozottan figyeljünk oda arra, hogy minőségi időnk is legyen egymással. Fontos, hogy lehetőleg rajtunk keresztül jussanak csak információhoz a járványt illetően, és segítsük őket a saját megküzdési stratégiáik kialakításában. Nekik még mi vagyunk a biztonság, ha azt látják, hogy mi jól vagyunk, könnyebb lesz nekik is jól lenni.
Kiskamasz, nagykamasz
Természetesen oda kell figyelnünk az iskolai tennivalóikra, de ettől a korosztálytól már elvárható, hogy a megfelelő keretek közé szorítva önállóan dolgozzon. Kamasz gyerekeink számára a legnagyobb nehézség valószínüleg az, hogy nem találkozhatnak a barátaikkal és nem mehetnek el otthonról. Legyünk megértőek velük és az iskolai tennivalókon és minimális mozgáson túl bízzuk rájuk, mivel töltik az idejüket.
Érthető, ha a telefonjukon lógnak (mi is nagyrészt ezt tesszük, valljuk be), csetelnek, (videó)telefonálnak a barátaikkal, megosztják egymással az érzéseiket. Ez a mélyülő barátságok, bontakozó szerelmek ideje, idézzük fel, milyen volt és legyünk empatikusak. Ha pedig nyitnak felénk, legyen időnk rájuk, beszélgessünk, nézzünk együtt filmet, süssünk vagy főzzünk, esetleg tornázzunk együtt.